wtorek, 19 listopada 2013

Pierwsze piwo własnej produkcji - sprzęt i surowce

Zaczęło się od przeczytania tego wykopu: Jak zrobić własne piwo w domu? Fotorelacja. Zacząłem kopać głębiej w temacie. Dowiedziałem się jakie błędy popełniono w tamtym artykule. Zanim udało mi się zrobić pierwsze piwo, przez tydzień czytałem fora, strony, przeszukałem wykop, potem sklepy w celu kupna potrzebnego sprzętu aż się udało. Nadal poszerzam swoją wiedzę i przygotowuję się do pierwszego warzenia z zacieraniem, ale o tym później.

Pierwsze warzenie piwa.

Na pierwszy raz zdecydowałem się na najprostszą metodę czyli piwo z brewkitu. Zalety tego sposobu na "pierwszy raz":

1. Prostota (nie trzeba nic gotować)
2. Mniej możliwości do popełnienia błędu
3. Nie potrzeba garnka 30l (koszt ok 100 zł)
4. Praktycznie wszystkie osoby wypowiadające się na forach od tego zaczynały


Sprzęt i surowce.
 

Sprzęt do zrobienia piwa z brewkita kupiłem na allegro w zestawie, a surowce w sklepie Wino Hobby w Warszawie. Lista rzeczy, które skompletowałem do warzenia z brewkitu (na powyższym zdjęciu bez kapslownicy, kapsli i areometru) i za ile:

Na allegro w jednej ofercie:
1. fermentator 30l z pokrywą
2. rurka do fermentatora
3. kranik do fermentatora
4. plastikowa łyżka do mieszania
5. areometr
6. kapslownica
7. 100 kapsli
8. miarki do odmierzania ilości cukru do butelek

Zestaw z przesyłką = 103 zł

W sklepie Wino Hobby w Warszawie kupiłem surowce:
9. brewkit Black Rock Pilsner Blonde 1,7 kg 45 zł (w promocji bo bez drożdży, które się przeterminowały)
10. drożdże górnej fermentacji Coopers brewing yeast 7g 6,50 zł
11. ekstrakt słodowy WES 1,2 kg 28 zł
12. pirosiarczan sodu 10 g do dezynfekcji
13. termometr skala do 50 deg C 8,50 zł
14. w spożywczym 4 butelki po 5 l wody Maksymiliana 12 zł

Razem za wszystko do rozpoczęcia pierwszego warzenia wyszło mi 190 zł. Czyli przy zrobieniu 40 butelek 0,5 l koszt jednej wychodzi prawie 5 zł.

Po doświadczeniach z warzeniem pierwszego proponowałbym zmianę ekstraktu słodowego na 1,7 kg zamiast 1,2 kg (piwo będzie miało więcej Blg oraz alkoholu) oraz można rozważyć kupno lepszych jakościowo drożdży, choć w przypadku warzenia z brewkita raczej nie ma to znaczenia. Skład wody, której użyłem jest na zdjęciu. Z tego co czytałem to im mniej składników mineralnych tym lepiej. Uważam, że był to dobry wybór.



Miałem kilka instrukcji z forów, youtuba i na brewkicie też był i dodatkowo dostałem ze sklepu gdzie kupiłem brewkita. Wszystkie trochę się różniły, więc na początku wziąłem kartkę i długopis i z tych wszystkich instrukcji zrobiłem jedną swoją jak co po kolei robić, żeby się nie pogubić i nie zmarnować wydanych pieniędzy. Przebieg dokumentowałem zdjęciami, z którymi się wami podzielę w kolejnych częściach.

Część linków z których często korzystałem żeby się przygotować do pierwszego warzenia:

Przydatne linki:
www.wiki.piwo.org
www.piwo.org 
www.youtube.com/user/scalak68/videos 
www.youtube.com/user/kopyr79/videos 
blog.kopyra.com 
www.browamator.pl/forum
www.browar.biz/forum
pl.wikibooks.org/wiki/Piwowarstwo_domowe




6 komentarzy:

  1. Witam kolegę blokowego piwowara ;) Ja wczoraj zabutelkowałem pierwszą brewkitową warkę. Z radością będę śledził bloga ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To gratuluję. Jaki brewkit wybrałeś?

      Usuń
    2. Dostałem na urodziny zestaw z brewkitem "Lager" Coopersa ale już niedługo mam zamiar zrobić stout albo coś pszenicznego ;)

      Usuń
    3. Też się zastanawiałem nad kupnem tego zestawu, ale ostatecznie wziąłem inny. Ciekawi mnie co u ciebie wyjdzie. Ja planuje zakup garnka 30 l i pierwsze zacieranie.

      Usuń
  2. U mnie w planach jest jeszcze stout z coopersa przed świętami a od nowego roku będę zacierał. Powodzenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. No Albercik nie wiedziałam ze takie zainteresowania masz:D Mam też nadzieję ze kiedys bedę miala okazje wypróbować tego specyfiku:P

    OdpowiedzUsuń